Skip to main content

Systembolagets vd, Magdalena Gerger: ”Kompetens är en färskvara”

By 11 december, 2019maj 29th, 2020Aktuellt, Podcast
Magdalena Gerger och Ann-Therése Enarsson

PODD. Hur jobbar Systembolaget i vardagen med lärande och kompetensutveckling? Vilka drivkrafter är viktiga? Hur fyller en vd på sin kunskap? Och vilken är den viktigaste färdigheten i framtiden? I det här avsnittet i Framtidens färdigheter är vår poddgäst ingen mindre än Systembolagets vd, Magdalena Gerger.

Systembolaget har ett eget lärcenter

Magdalena Gerger och Ann-Therése Enarsson

Magdalena Gerger, vd på Systembolaget och Ann-Therése Enarsson, vd på Futurion.

För Systembolaget är lärande själva kärnan i deras samhällsuppdrag. De har till och med ett eget lärcenter där medarbetarna möts och utbildas kontinuerligt med hjälp av alltifrån klassiska kurser till dryckesprovningar men också via olika digitala verktyg. Magdalena berättar: ”Kompetens är en färskvara. Du blir aldrig färdiglärd. Du möter nya situationer och omvärlden förändras och suget efter kunskap och rådgivning sinar aldrig. Det är som den gamla sägningen; ju mer man vet, ju mer upptäcker man att man inte kan.”

Medarbetare kompetensutvecklar varandra

Systembolaget skapar transparens kring all kompetens som finns genom att medarbetarna anger själva vad de vill lära sig mer av, eller vad de inte kan idag. Det leder till att medarbetarna kan lära sig av varandra eftersom det blir tydligt vem som vill lära och vad just den personen vill lära sig. Hela systemet bygger på nyfikenhet helt enkelt och att dela sin kunskap med andra.

Så lär sig en vd

Magdalena Gerger och Ann-Therése Enarsson

Magdalena Gerger, vd på Systembolaget och Ann-Therése Enarsson, vd på Futurion.

Magdalena Gerger vill gärna vara en förebild och drivs av att våga. Hon berättar att det mest intressanta på senare tid är att hon har gått kursen Elements of AI. Den är gratis och tillgänglig för alla. Hon lyfter också att det är viktigt att träffa likasinnade i olika nätverk. ”Bara att få höra att någon annan har liknande utmaningar som en själv kan vara skönt att veta” säger hon.

Framtidens färdighet – att leda i förändring

Oavsett var man jobbar kommer de drivkrafter Magdalena Gerger pratar om att vara viktiga i framtiden. Det handlar om att visa mod – att våga gå före själv, vikten av att ha nätverk, att dela med sig av sina kunskaper och om nyfikenhet.

För vi lever i en föränderlig värld, konstaterar hon, där ingen har facit, ingen har skrivit boken. Men den kanske allra viktigaste färdigheter enligt Magdalena Gerger är att lära sig leda i en värld som ständigt förändras.

Lyssna på podden här eller där poddar finns.

Läs mer om Futurions arbete kring lärande

Vadå digital kompetens?

Framtidens färdigheter – i ett digitaliserat arbetsliv

Läs mer om Magdalena Gerger och Systembolaget

Magdalena Gerger

Systembolaget