Futurion var på plats under Almedalsveckan 2024 och arrangerade två spännande och välbesökta seminarier.

Futurion arrangerade både egna seminarier och medverkade i samtal om framtidens arbetsliv och lärande tillsammans med andra spännande aktörer. Vill ni göra något ihop i Almedalen nästa år? Hör av er på info@futurion.se


AI-revolutionen – hur framtidssäkrar vi Sveriges konkurrenskraft?

AI-revolutionen innebär stora utmaningar och möjligheter för såväl företag som individ. En lyckad omställning är central för att svensk konkurrenskraft ska bevaras och stärkas. Hur framtidssäkrar vi svensk konkurrenskraft?
Sverige har framgångsrikt lyckats genomföra strukturomvandlingar historiskt. Digitaliseringen beskrivs ofta som en framgång. AI kommer innebära omfattande förändringar för näringslivets förutsättningar likväl som för individens möjligheter på arbetsmarknaden. Hur säkerställer vi att AI-revolutionen nyttjas för att stärka snarare än försvaga Sveriges konkurrenskraft? Vilka är de nödvändiga reformerna? Hur bör parterna agera? Hur kan företagen nyttja möjligheterna och hantera riskerna detta medför?
Dessa frågeställningar och mycket mer diskuterades under seminariet tillsammans med Peter Hellberg, förbundsordförande, Unionen, Sara Övreby, Public Policy and Government Relations Manager, Google, Niels Paarup-Petersen, riksdagsledamot, Centerpartiet, Ann-Therése Enarsson, vd Futurion, Anton Landehag, samtalsledare, Tankesmedjan Futurion

Generation Genväg  Hur ska arbetsgivare och fack förhålla sig till en ny ungdomsgeneration?

En ny ungdomsgeneration börjar ge sig till känna efter Millenials och Generation Z. En generation som värderar det materiella – pengar och status – samtidigt som den vill ha balans mellan arbete och fritid och ha tid att fokusera på sin hälsa. Är arbetsmarknaden redo?

De senaste ungdomsgenerationerna har beskrivits som intresserade och engagerade i samhällsfrågor och fokuserade på mening och balans i synen på arbetslivet. Nu syns tecken på att en ny ungdomsgeneration är på väg att växa fram med andra värderingar än de tidigare. Den nya ungdomsgeneration värderar pengar och status på ett sätt som tidigare ungdomsgenerationer inte riktigt gjort. Samtidigt eftersträvar de balans mellan arbete och fritid och vill inte ha för höga krav. Förväntningar som tycks svåra att få ihop. Kanske hittar de en genväg? Med utgångspunkt i rapporten ”Generation Genväg” beskrivs den kommande ungdomsgenerationen.

Dessa frågeställningar och mycket mer diskuterades under seminariet tillsammans med Noura Berrouba, ordförande, LSU, Dalia Eid, vice ordförande, Vision, Henric Byström, kommunikationschef, Max Hamburgare, Ann-Therése Enarsson, vd, Tankesmedjan Futurion, Anton Landehag, samhällsanalytiker, Tankesmedjan Futurion.

 


 

Okategoriserade