
Att rekrytera för förändring är nåt helt annat än att rekrytera för förvaltning. Hela den statliga myndighetssfären behöver hitta tekniker för att hitta det som behövs runt hörnet. Det säger Per Lagerström, kommunikationsansvarig på Futurion, när han gästar Arbetsgivarverkets podcast.
Drygt 70 procent av Arbetsgivarverkets medlemmar uppger att de under hösten haft brist på kompetens i samband med rekryteringar. Den stora efterfrågan på hög- och yrkesutbildad kompetens gör det svårt för både den statliga sektorn och arbetsmarknaden i sin helhet att rekrytera. Arbetsgivare behöver därför fundera kring vad kompetens är, hur vi når den, hur vi formulerar vårt kompetensbehov och hur vi fångar in den i rekryteringsprocessen.
Mer obekvämlighet behövs
Per Lagerström var inbjuden som gäst till podcasten tillsammans med Camilla Denijs, HR-specialist på Post och telestyrelsen (PTS). Tillsammans var de med i det team som på Arbetsgivarverkets hackathon Skills360 tog fram idén till ett OBK-index, ett verktyg för att stimulera till nytänkande i rekryteringsprocessen.
OBK-indexet som koncept har levt vidare och presenterats och diskuterats vid flera tillfällen. Bland annat under Internetstiftelsens mångfaldsvecka på GoTo10.
Lyssna på Arbetsgivarpodden här: