Metaverse kommer ha stor betydelse för hur vi arbetar i framtiden. Hör Jan Elvelid från Meta, techjournalisten Katarina Andersson och Sveroks Max Horttanainen, modererat av Futurions Ann-Therése Enarsson, i ett mycket spännande samtal om vad vi ska vänta oss av metaverse. Lyssna på seminariet i ett specialavsnitt av podden Framtidens färdigheter:
Varför pratar alla om metaverse och varför ska vi bry oss? En anledning är att techjättar som Facebook och Microsoft satsar enorma summor på att göra verklighet av metaverse under de kommande decennierna. Facebook är så övertygade att de till och med valt att byta namn på moderbolaget till Meta.
Futurion bjöd därför in Metas policychef i Sverige och Finland, Jan Elvelid, techjournalisten Katarina Andersson och Sveroks ordförande Max Horttanainen för ett första samtal om metaverse och vad det kommer att betyda för framtidens arbetsliv. Enligt Jan Elvelid kommer vi i en inte allt för avlägsen framtid att gå till jobbet i metaverse, som presenterade Metas vision om framtidens arbetsliv som en kombination av AR och VR, där vi sömlöst hoppar in i olika konstellationer och situationer, oavsett var vi fysiskt befinner oss.
– Förändringar som skett i och med pandemin kommer utvecklas. I metaverse blir det betydligt mer trivsamt att jobba på det sätt som vi många gör idag, säger han.
Nästa generations internet
Jan Elvelid beskriver metaverse som nästa generations internet, där vi själva blir en mycket större del av upplevelsen än vad som varit möjligt tidigare, genom virtuell verklighet (VR) och förstärkt verklighet (AR).
– Vi kommer att fortsätta göra mycket av det vi redan idag gör på nätet, men även sådant som vi idag gör utanför, säger han.
För vana gamers är metaverse en naturlig fortsättning av vad man redan idag upplever i spel som Minecraft och Fortnite, där man skapar virtuella världar och kan umgås och ta del av exempelvis sport och kultur.
– Med metaverse kan kultur och andra världar tillgängliggöras för fler. Det blir enklare att umgås, göra sitt jobb och ta del av kulturupplevelser. Potentialen är stor, det ska bli spännande att se, säger Max Horttanainen.
Är vi mogna för beteendeförändringen?
Katarina Andersson poängterar dock att metaverse innebär en stor beteendeförändring som den stora massan, de som inte är gamers och vana vid ett ”instängt internet” som nås genom VR-glasögon, kanske inte är redo för än.
– Teknikutvecklingen går fort och visionerna är stora, men hur långt räcker det? Mark Zuckerberg pratade om VR som nästa stora grej redan 2015 och 2021 har det fortfarande inte hänt. Mainstream-användarna måste vilja vara med för att det ska hända, säger hon.
Drar integriteten en sista suck?
Ett vanligt problem med snabb teknisk utvecklig är att lagstiftningen inte hänger med. Teknikbolagen styr utvecklingen, men har historiskt sett visat sig dåliga på att förutse riskerna – inte minst för den personliga integriteten när mycket av syftet bygger på att samla in data från användarna.
– Även om man vill gott är det svårt att tänka ut riskerna på förhand. Jämför med sociala medier-plattformarna, där man inte förstod hur de skulle utnyttjas av ”fel” aktörer. Det är fortfarande teknikbolagen som styr utvecklingen, är lagstiftaren med från första stund den här gången, frågar Katarina Andersson.
Jan Elvelid menar att Meta, genom att redan nu berätta så mycket om sina visioner trots att det mesta än så länge är på idéstadiet, öppnar upp för en bättre process.
– Vi är tidigt ute för att visa att vi har ett ansvarsfullt angreppssätt när vi bygger teknikerna. Vi vill säkerställa att vi har en bred förankring i samhället för att alla ska känna sig trygga med att det görs på ett ansvarsfullt sätt, med fokus på personlig integritet.