Skip to main content

Futurion stöttar prompt-SM, en nationell tävling som ska lyfta Sveriges AI-kompetens

Med hjälp av generativ AI kan Sverige öka sitt årliga BNP med 9 procent om tio år – förutsatt ökad AI-användning samt investeringar i kompetensutveckling och innovation. Ny sökdata från Google visar ett stort intresse för tekniken – svenskarna söker mest på AI i hela Europa. För att bidra till att möta det ökade kunskapsbehovet och höja Sveriges AI-kompetens lanserar nu Google Sverige i samarbete med Digitalidag – en del av Post- och telestyrelsen – ”Prompt-SM”, en nationell tävling där Sveriges bästa promptare utses. 

Idag inleds det svenska mästerskapet i prompting, “Prompt-SM”. Bakom tävlingen står Google Sverige i samarbete med Digitalidag – en del av Post- och telestyrelsen (PTS). I en studie som genomförts av Implement Consulting Group, på uppdrag av Google, konstateras det  att generativ AI har potential att öka Sveriges årliga BNP med 9%, motsvarande 500-550 miljarder SEK, om tio år, förutsatt att vi investerar i kompetensutveckling, innovation och ett ökat AI-upptag. Vidare visar rapporten att 68 procent av de svenska jobben beräknas kunna kompletteras av generativ AI, motsvarande cirka 3,6 miljoner arbetstillfällen. 

Prompt-SM syftar därmed till att inspirera och utbilda svenskar, oavsett tidigare erfarenhet, i prompting (formulera instruktioner till AI-verktyg), visa på möjligheterna för generativ AI att förbättra produktiviteten och utse Sveriges bästa promptare. Initiativet stöttas av Internetstiftelsen, AI Sweden, TechSverige, Järvaveckan och Futurion.

För att Sverige ska kunna dra nytta av den potential som generativ AI erbjuder behöver vi alla lära oss grunderna som skapar resultaten – promptarna. Genom Prompt-SM vill vi väcka nyfikenhet och sprida kunskap om prompting och dess potential, för att utrusta svenskarna med de färdigheter som krävs för framtidens arbetsmarknad, säger Anna Wikland, Sverigechef på Google.

För att kunna vara konkurrenskraftig och minska kunskapsklyftorna behöver Sverige säkerställa en hög lägstanivå sett till digital och AI-kompetens. AI har stor potential att demokratisera och jämna ut kunskapsklyftor på arbetsmarknaden och samhället i stort. Vi måste säkerhetsställa att alla ges möjlighet till att vilja och kunna vara en del av denna utveckling. Med Prompt-SM hoppas vi att fler vågar testa, säger Dan Sjöblom, generaldirektör på PTS och ordförande för Digitalidag-rådet.

Stor efterfrågan på AI-kunskap 

En undersökning av Ipsos och Google visar att sex av tio (60%) svenskar tycker sig ha ingen eller lite kunskap om AI idag och att nära två tredjedelar (65%) är intresserade av att lära sig mer. Dessutom tror drygt hälften att AI kan hjälpa dem att göra sitt jobb snabbare eller mer effektivt om fem år eller tidigare. Ny sökdata från Google visar att intresset finns där – svenskarna söker mest på AI i hela Europa och sökningen “AI jobb” har ökat med 100 procent under 2024 jämfört med 2023, samtidigt som “AI kurser” ökat med 300 procent.  

Samtidigt visar Internetstiftelsens senaste undersökning Svenskarna och Internet att omkring en tredjedel bland vuxna (18-84 år) använder AI-verktyg, utan någon större ökning sedan 2023. 

– Ännu finns det många som inte använder AI. Trots att privat bruk dominerar ser vi en tydlig förflyttning genom att användningen av AI främst i arbete och studier ökar. Dessa grupper skaffar sig en djupare kunskap. Det är därför viktigt att fler får möjlighet att förstå och lära sig hur man använder AI-verktyg, annars riskerar vi att skapa ett A- och B-lag, säger Carl Piva, VD på Internetstiftelsen.

Prompt-SM – En tävling för att stärka Sveriges AI-kunskap

Prompt-SM lanseras i samband med Digitalidag 2024 – en nationell kraftsamling där hundratals aktörer deltar för att tillsammans inspirera människor att vara en del av den digitala utvecklingen. Prompt-SM är öppen för alla svenskar och genomförs digitalt med

regionala deltävlingar i 20 regioner. Under tävlingen får deltagarna lösa utmaningar där

de skapar och förbättrar så kallade “promptar” – textinstruktioner till AI. Finalen går av stapeln den 7 februari 2025 på Googles kontor i Stockholm och finalvinnaren utses till “Svensk mästare i prompting”.

Kortlistade bidrag bedöms av en jury bestående av Dan Sjöblom, generaldirektör på Post- och telestyrelsen, Anna Wikland, Sverigechef på Google, Carl Piva, VD på Internetstiftelsen, Ann-Therése Enarsson, VD på Futurion, Mathias Sundin från Warp News och journalisten Nicklas Hermansson från NomoFomo.

 

Viktiga datum för Prompt-SM

Startdatum för tävlingen: 12 november 2024

Sista tävlingsdag: 1 december 2024

Final: februari 2025 på Google Sveriges kontor i Stockholm

 

För mer information och deltagande, besök promptsm.se.