Skip to main content

DAGENS INDUSTRI: Så hanterar du generation Alfa

Hur tänker och värderar unga sitt arbetsliv? Överlevnad, trygghet men samtidigt krav på höga löner. Det är vad som väntar arbetsmarknaden när generation Genväg börjar jobba. I Dagens Industri intervjuas Futurions vd Ann-Therése Enarsson.

 

Generation Alfa, alltså de som är födda mellan 2010 och 2025, kommer att fortsätta att växa även i år. Beräkningar pekar på att gruppen ökar globalt med drygt 2,8 miljoner personer varje vecka och när 2025 går mot sitt slut väntas över 2 miljarder personer tillhöra denna generation.

Att undersöka kommande generationer är viktigt ur många aspekter, inte minst för att förstå hur framtidens arbetsmarknad kommer att gestalta sig.

Ann-Therése Enarsson, vd Futurion. Foto: Fredrik Hjerling

För Futurion, som startades 2016 av TCO-förbunden och TCO med uppdraget att vara en tongivande tankesmedja för framtidens arbetsliv, är det förstås en självklarhet att djupdyka i nya generationers särprägel.

”Vi har kallat generation Alfa för generation Genväg. Det finns uppenbara motsättningar mellan hög lön, intresse för status och prylar å ena sidan, och önskemål om låga krav, fokus på hälsa och mycket fritid å andra sidan. Generation genväg som generationsbenämning utgår från vad som verkar vara ideal som är omöjliga att kombinera”, säger Ann-Therése Enarsson, vd för Futurion.

Generation Alfa, eller Genväg, har växt upp i en osäker omvärld med en allt mer akut klimatkris, många väpnade konflikter, inte minst krig i Europa, och en pandemi som påverkat deras skolgång i stor utsträckning. Därför är trygghet något som är centralt hos dessa unga.

”Vi känner igen dessa överlevnadsvärderingar från tidigare generationer som präglats av ekonomisk instabilitet och krig. De får typiska trygghetsegenskaper, konservativa värderingar, backar hem och skyddar sig och sina nära och kära.”

Men till skillnad från de två tidigare generationerna, Millennials och generation Z som allmänt uppfattats som idealistiskt motiverade och samhällsintresserade, ser den nya ungdomsgenerationen ut att ha andra typer av värderingar.

”Pengar, prylar och status har blivit viktigare och trygghet värderas högt. Vi har lite skämtsamt kallat generation Z för `Gretor´ och generation Alfa för `Biancor´.”

Det är inte bara vikten av klimat och miljö som minskar utan även frågor som jämställdhet och antirasism.

”Många unga män tycker att jämställdheten gått för långt, det är något jag tror att vi kan få problem med i framtiden. Om vi tycker att dessa värderingar är viktiga måste vi lägga på ett kol nu, för generation Alfa är fortfarande formbar.”

Läs vidare på Dagens Industri

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]