I det senaste avsnittet av podden Framtidens färdigheter intervjuar Futurions vd Ann-Therése Enarsson Jacqueline Kothbauer futurist och strateg, som pratar om smart kompetensutveckling och om vinnarna i framtidens arbetsliv.
Futuristen Jacqueline Kothbauer ser just nu ett maktskifte mellan arbetsliv och privatliv och hyllar remote-first utifrån ett föräldraperspektiv.
– Vi befinner oss mitt uppe i ett krig mellan arbetstagare och arbetsgivare. Vissa yrken kommer att bli mer attraktiva och andra blir mindre attraktiva. Så fort en person får familj och ett liv utanför jobbet så blir flexibilitet ett värde som vi månar om och en livsförhöjning som vi inte vill bli av med. Yrken som inte går att sköta på distans blir förlorarna.
Om inte arbetstagarna får ihop sitt privatliv finns en stor risk att de säger upp sig. Det är privatlivets schema som styr nu.
– Vi har en större rörlighet på arbetsmarknaden än vi någonsin har haft. Det är många som kan tänka sig att söka nytt jobb om inte förutsättningarna är rätt. Man måste ju få ihop sitt livspussel. Hela det mänskliga beteendet i samhället har förändrats. Tröskeln för att testa något nytt är mycket lägre idag, säger hon.
Jacqueline Kothbauer säger även att kompetensutveckling aldrig varit så viktigt som det är just nu.
– Arbetstagarna behöver ta mycket större ansvar och vara proaktiva för att framtidssäkra sin kompetens. Precis som ett företag tittar fem år fram i tiden och har en strategi för hur de ska utveckla verksamheten, så behöver du ha en femårsplan för dig själv – för om fem år kommer arbetslivet att se annorlunda ut.
I avsnittet passar hon även på att lyfta sociala medier som ett bra sätt för både omvärldsbevakning och kompetensutveckling. Av alla sociala medier tycker Jacqueline att TikTok är allra mest intressant just nu.
– Twitter är kanske viktigare men själv tycker jag att TikTok är underskattat. Jag börjar varje morgon med en TikTok-uppdatering. Algoritmen fattar vad jag tycker är intressant vilket gör att jag får en snabb och relevant nyhetsfeed. På tio minuter varje morgon får jag min kompetensutveckling.
Där Twitter är elitens media så är TikTok det folkliga och glada. Vem som helst har chansen att bli stjärna där. Ingen annan social kanal ger dig den möjligheten.