
”Så har vi alltid gjort” har aldrig varit rätt svar på hur vi ska göra i framtiden. Och det kommer det inte vara nu heller.” Det skriver Ann-Therese Enarsson i en slutreplik i debatten med Företagarna om unga och arbetslivet.
Debatten började med att Företagarna släppte rapporten ”Det är attityden dumbom” som i media sammanfattades med rubriken ”Ungdomar har dålig arbetsmoral”. En hållning som mötte mycket motstånd från många olika aktörer.
Bland annat varnade Ann-Therese Enarsson och Futurion för att Företagarnas syn på unga riskerar att skapa en generationskrock på arbetsplatser i ett inlägg på SVT Opinion.
I en replik på SVT Opinion svarade Företagarna att man inte alls menade att ungdomar saknar arbetsmoral, men att man som ung måste vara beredd att kompromissa med sina värderingar.
I en slutreplik på SVT Opinion skriver Ann-Therese Enarsson att Företagarnas resonemang om att de allra flesta blir ”tvungna att kompromissa med sina intressen” inte är ett konstruktivt sätt att bemöta en värderingsstyrd ung generation som oroar sig för att hamna i en roll som inte ger möjlighet till personlig utveckling.
Tvärtom borde ungas krav på meningsfullhet inspirera företagare menar Ann-Therese Enarsson.