Skip to main content

NY RAPPORT: Generation Genväg

Ur förordet

Vad händer vid alfabetets slut? Generationer har under de senaste 50 åren benämnts efter bokstäver, Generation X följdes av Generation Y (som oftare kallas Millennials) och därefter Generation Z. Det engelska alfabetet saknar som bekant å,ä och ö varför det är oklart hur den kommande ungdomsgenerationen ska benämnas. Det börjar bli bråttom – en ny ungdomsgeneration visar redan tecken på att växa fram.

Värderingar formas under en persons ungdomstid och brukar sedan leva kvar under resten av livet. Unga är mer mottagliga för förändringar och det omgivande samhället påverkar vilka de blir. Detta gör att generationer är tidsperioder i gruppformat. Tidigare ungdomsgenerationer har präglats av världskrig, rekordår, globalisering och digitalisering. Den nya ungdomsgenerationen växer upp i en osäker omvärld med ett klimat i kris, en pandemi färskt i minne och väpnade konflikter och humanitära kriser. Lägg till detta att den tekniska utvecklingen nu går väldigt fort, något inte minst utvecklingen av AI är ett exempel på.

Vad får det här får för konsekvenser? De två senaste ungdomsgenerationerna, Millennials och Generation Z, har allmänt uppfattats som idealistiskt motiverade och samhällsintresserade. Den nya ungdomsgenerationen ser ut att ha andra typer av värderingar. Pengar, prylar och status har blivit viktigare och trygghet värderas högt. Samtidigt vill de unga ha balans mellan arbete och fritid. Det blåser också en politisk högervind bland unga som präglas av tydligt konservativa ideal.

Det är svårt att veta hur mötet med verkligheten blir men för att återvända till vad generationen ska heta – kanske är det ändå Generation Genväg vi ska kalla den?

Det finns uppenbara motsättningar mellan hög lön, intresse för status och prylar å ena sidan, och önskemål om låga krav, fokus på hälsa och mycket fritid å andra sidan. Generation genväg som generationsbenämning utgår från vad som verkar vara ideal som är omöjliga att kombinera. Kommer en orolig omvärld med kriser, konflikter och katastrofer att skapa ett behov av gemensamma lösningar?

/Ann-Therése Enarsson, vd Futurion