Framtidens färdigheter – i ett digitaliserat arbetsliv

Rapporten Framtidens färdigheter – i ett digitaliserat arbetsliv [2017:2] visar att det inte är någonting nytt att monotona jobb automatiseras. Historiskt har det snarare varit regel än undantag och därför är det inget som längre verkar hotande för oss. I stället är det den artificiella intelligensen, maskininlärningen och en helt ny generation robotar som nu utmanar oss. Om maskinerna både kan lära sig själva, och att tänka och att känna – vad blir då kvar för oss människor?

Den här rapporten är en sammanställning av vad forskningen säger om automatisering och unikt mänskliga färdigheter. Men den som letar efter enkla utbildningsmanualer riskerar att bli besviken. På en alltmer digitaliserad och automatiserad arbetsmarknad blir det viktigare att vi är flexibla och ständigt lär nytt, än att försöka hitta utbildningar som ska leda till jobb som ännu inte finns. Lära behöver vi göra hela livet – både i skolan, på jobbet och på fritiden. I rapporten ges ett par fingervisningar om vad det är som vi bör satsa på.

Futurion startar med rapporten Framtidens färdigheter – i ett digitaliserat arbetsliv ett långsiktigt arbete där vi sätter fokus på framtidens färdigheter, kompetenser och lärmiljöer. Det är så vi både robot- och framtidssäkrar arbetslivet.

 

Ladda ner rapporten som pdf här