
Svenskarnas förtroende för Nato är högre än för FN, kungahuset och staten enligt Medieakademins förtroendebarometer, som presenterades nyligen.
Förtroendebarometern visar också att Svenska kyrkan når sin högsta notering någonsin. Det ligger i linje med Ungdomsbarometerns årliga trendrapport, där svaret från över 17 000 unga i åldern 15–24 år var att årets influencer 2025 kan bli Jesus. Trenden reflekterar ett djupare behov av större sammanhang och mening.
Det oroliga läget i världen och Sverige speglas i svaren. Ökad geopolitisk oro, förändrade handelsmönster, brådskande klimatomställning och en revolutionerande teknisk utveckling omformar den globala ekonomin. Detta förändrar var tillväxten sker, var de kvalificerade jobben skapas och hur handel och värdekedjor utvecklas.
Utvecklingen går fortare än många vill. Vi vet att unga värderar en trygg och förutsägbar arbetssituation. De anser att det är mindre viktigt med flexibilitet i arbetssituationen, såsom fria arbetstider och möjlighet till distansarbete.
Futurion har låtit ta fram rapporten Global ekonomi i omvandling, som beskriver hur utvecklingen utmanar vår framtida konkurrenskraft och motståndskraft. I rapporten betonas vikten av att EU blir mer proaktivt för att minska tillväxt- och innovationsgapet till Kina och USA, men också hur vi ska kunna bli en föregångare inom hållbar tillväxt, omställning och jobbskapande. Under seminariet lyfte panelen just detta. Sylvia Schwaag Serger, vd för IVA, samtalade tillsammans med rapportförfattaren Roger Mörtvik om utmaningar och möjliga lösningar. Jag tycker att ett inlägg av Sylvia Schwaag Serger bäst sammanfattar insikterna från seminariet: ”Vi måste bli smartare.”
Vi är nämligen beroende av öppenhet och frihandel och behöver värna den inre marknaden och de globala institutionerna. På senare tid vi blivit påminda om risken av att vara för beroende av några få länder och behovet av resiliensen i leveranskedjor.
Vi behöver dessutom politiska lösningar för att stärka svensk ekonomi och arbetsmarknad – inte minst för att värna framtidens generationer på arbetsmarknaden när automatisering leder till att mångas första jobb försvinner. Vi måste som sagt bli mycket smartare och snabbare för att säkra vår konkurrenskraft och de framtida jobben.
/Ann-Therése Enarsson, vd Futurion