Gott om lediga jobb och många människor som söker arbete – ändå är den perfekta jobbmatchningen så svår. Processen att koppla ihop kompetens med behov behöver bli vassare, och på OpenHack 2016 tog teamet Jobsweeper sig an utmaningen. På 48 timmar skapade de en helt ny app, med taggar och svajpningar som viktigaste verktyg för en lyckad matchning.
I december 2016 samlades 150 datautvecklare och designers till ett 48-timmar långt hackathon på Ideon i Lund. Syftet var att med hjälp av engagemang, öppen data och programmering bidra till lösningar på dagens stora samhällsutmaningar.
— Utmaningarna vi såg på arbetsmarknaden var bland annat att jobbsökningsprocessen är väldigt tidskrävande, att användare vant sig vid att få rekommendationer i stället för att söka aktivt och att systemen för jobbsökning är komplicerade. För att bli en framgångsrik arbetssökare måste man alltså lära sig både hur systemen funkar och vilka sökord som är relevanta, säger Viktor Axelsson, en av de fyra team-medlemmarna i Jobsweeper.
Rätt data och existerande teknik
Som ett svar på utmaningarna byggde teamet en app där jobbsökaren svajpar platsannonserna åt höger eller vänster, beroende på hur väl de matchar personens kompetens och önskemål för det framtida jobbet. Jobbsökaren anger också taggar som styr vilken typ av annonser som rekommenderas.
— Det här är inte raketforskning, det är möljigt att göra redan idag. Arbetsförmedlingen har öppna api:er att använda och all viktig dokumentation finns tillgänglig på deras webbplats. Främst handlar det om att reducera mängden data och använda den i kombination med existerande teknik, vilket var vad vi gjorde på hacket. Appen är ett bevis på att det funkar men för att det ska bli en färdig produkt krävs lite mer tid och programmering, säger Viktor Axelsson.
Bra för den som är ovan att söka jobb
Nikita Gureev, som också var en del av Jobsweeper-teamet, menar att appens främsta målgrupp är de som är ovana vid att söka arbete och helst undviker den traditionella ansökningsprocessen.
— Konkurrensen är stor på arbetsmarknaden idag vilket innebär att du inte bara måste vara bra på ditt jobb, utan även på att söka nya jobb – prata med rekryterare och gå på intervjuer. Sedan finns det dom som inte är lika vana vid det, som kanske också har svårt att identifiera sina egna styrkor. Genom att rekommendera rätt typ av jobb till dem så försöker vi synliggöra deras kompetenser och skapa en win-win-situation för både arbetstagare och arbetsgivare, säger Nikita Gureev.
Viktigt att finnas där nya idéer föds
Futurion, som är partner till OpenHack, ser hackathon som en unik möjlighet att få nya tankar och idéer om framtidens arbetsliv.
— De unga människor som är på väg in på arbetsmarknaden idag sitter på många av svaren på de utmaningar vi står inför, därför är det så viktigt för oss att finnas på den här typen av arenor. Jobsweepers app är ett utmärkt exempel på vad som kan hända när etablerade institutioner som Arbetsförmedlingen bjuder in unga människor för att bidra till nya lösningar på gamla problem, säger Ann-Therese Einarsson, VD på Futurion.