Skip to main content

Petra Krantz Lindgren, beteendevetare och författare, i Futurions podcast:”Vi måste lyssna bakom orden”

By 10 januari, 2018september 3rd, 2018Aktuellt, Podcast

Visst finns det enkla knep att ta till för att få folk att göra som man vill. Men den typen av snabba fixar har ett högt pris. Det som verkligen fungerar på lång sikt är goda relationer människor emellan. Och det skapar vi genom att lyssna bakom orden och fokusera på drivkrafter istället för handlingar. Det är så vi skapar empati och långvariga relationer. Det säger författaren och beteendevetaren Petra Krantz Lindgren när hon gästar Futurions podcast Framtidens färdigheter.

 

Petra Krantz Lindgren gästar Per Lagerström och Ann-Therese Enarsson i ett avsnitt av podden Framtidens färdigheter.

Petra Krantz Lindgren föreläsare och författare till boken Med känsla för självkänsla har föreläst och hållit kurser för tusentals medarbetare inom skola och barnomsorg. Med fokus på behovet att skapa långvariga relationer mellan barn och vuxna. Men allt oftare får hon uppdrag som handlar om relationer mellan kollegor.
– Jag tar bara och byter ut ordet ”barn” mot ”kollega”, säger Petra Krantz Lindgren. I grunden handlar det om relationer mellan människor, varken mer eller mindre.

Inga tips och knep
Petra får alltid frågan om hon har några enkla tips och smarta knep för att få barn (eller kollegor) att förändra sina beteenden. Men det undviker hon helst. Visst finns det knep att ta till, men alla knep och metoder som går ut på att förändra någons handlingar kommer med ett pris. Knepen kostar.
– Jag brukar börja med att fråga vad målet med relationen är. Vad är det vi vill åstadkomma och utveckla på lång sikt? Det är det viktiga i relationsbygge och det som lönar sig bäst, åtminstone på lång sikt. Relationsbyggande tar tid, men det ger också tid tillbaka, säger Petra Krantz Lindgren.

Enligt Ann-Therese Enarsson, vd Futurion, är kortsiktigheten rådande även i arbetslivet. Med kvartalsekonomiskt tänk och styrning mot kortsiktighet, med listor och snabba fix, även där det egentligen inte krävs.
– Många av TCO-förbundens medlemmar finns i branscher med många kontaktyrken och där borde långvariga relationer stå i fokus. Men relationsbygge tar tid och tid är tyvärr en bristvara i många sektorer, konstaterar Ann-Therese Enarsson.

Lyssna bakom orden
I Futurions rapport Framtidens färdigheter lyfts empati och omsorg fram som en av de färdigheter som är allra svårast att robotisera och automatisera, men empati kräver att vi tar varandra på allvar och inte avfärdar andras argument, menar Petra Krantz Lindgren. Och att man lyssnar bakom orden, som hon uttrycker saken. Hennes kurser och föreläsningar leder ofta till diskussioner om hur man som chef och ledare får medarbetare att förändra sina beteenden och ”skärpa sig” i största allmänhet. Men enligt Petra är det ett synsätt som leder fel.
– Vi måste utgå från att folk vill göra ett bra jobb och istället fokusera på vad det är som hindrar dem från att göra det. Det viktiga är att inte fastna i enskilda händelser, utan istället våga ställa frågor om vad som ligger bakom.

Människans olika lager
I boken Med känsla för självkänsla har Petra med en illustration över människans tre olika lager – ett pedagogiskt verktyg för att sätta fokus på rätt nivå i relationsbyggandet. Enligt modellen kan vi betrakta och bedöma varandra via

  • Human havings – dvs yttre attribut som kläder, löner och titlar
  • Human doings – dvs handlingar och prestationer
  • Human beings – dvs vilka vi är – alldeles oavsett vad vi har eller gör

Och enligt Petra Krantz Lindgren så har vi tyvärr en tendens att fastna i de två yttre lagren, medan det är kontakten och insikten om den innersta kärnan som bygger det som vi behöver i alla empatiska långvariga relationer – tilliten.
– Det här är ju en av de viktigaste nycklarna till ett fungerande arbetsliv. Det är nog ingen slump att vi till och med har en tillsatt en Tillitsdelegation, konstaterar Ann-Therese Enarsson.

 

Lyssna på hela avsnittet här: