Enligt vår poddgäst Karin Bjerde kommer en miljard elever behöva utbildas fram till 2030. För att klara det skulle 67 miljoner lärare behöva utbildas. Samtidigt finns studier som visar på att många lärare kan tänka sig att sluta och byta bransch på grund av arbetsbelastningen.
Hur ska vi klara av det här? Är edtech en del av lösningen? Vilka utmaningar står edtech-branschen inför? Varför behöver lärandet en positiv debatt och holistiskt tänkande? Varför är mindset den största konkurrenten för edtech? Hur kan man använda edtech på arbetsplatsen? Vilket ansvar och vilka möjligheteter har arbetsgivaren? Och så klart, vilken är den viktigaste färdigheten i framtiden?
Lyssna när Karin Bjerde, affärsutvecklingschef på Kognity, gästar Futurions podcast Framtidens färdigheter. Karin Bjerde ger sin bild på alltifrån Kognitys utvecklingsresa och affärsidé till vilka utmaningar vi gemensamt behöver ta oss an för att verkligen ställa om lärandet att passa i den värld vi lever i idag. En värld som faktiskt förändrats radikalt sedan klassrum och böcker etablerades.
Utbildning är framtiden
”Det gäller att man håller huvudet kallt och hjärtat varmt om man vill jobba med edtech”, berättar Karin Bjerde. Och med det menar hon att det inte finns något finare och viktigare som man kan jobba med, men att förändring ofta kan gå långsamt i branschen.
Den största konkurrenten är mindset
Karin Bjerde menar att det finns så många olika stakeholders och intresserade inom skolan och inom lärandet. Det innebär att man måste jobba med de här förändringsfrågorna på ett öppet och kommunikativt sätt.
Lärande är en affärsmässig möjlighet – arbetsgivaren måste också ha ett nytt mindset
Karin Bjerde tror att edtech har stor utvecklingspotential inom vuxenlärandet. Vi undrar vilken utveckling hon tror att arbetsgivarna måste göra:
”Arbetsgivarna måste skifta från att se det som ett ansvar till att se det som en möjlighet. Det kommer vara en stor del av en employer branding-budget. Man måste kunna erbjuda en miljö där man får växa. Annars kommer man få problem att attrahera, rekrytera och behålla personal.”
Viktigaste egenskapen självinsikt – kunskapen att bedöma sina egna färdigheter
Idag är det alltid någon annan som bedömer din individuella kunskap. Det är föräldern, läraren, chefen som bestämmer vad du kan och inte kan. Vi som individer måste lära oss att bedöma vår egen kunskap i större utsträckning. Eller med Karin Bjerdes ord:
”Jag tror bland det viktigaste som vi måste kunna i framtiden är att kunna analysera oss själva. Vi behöver lära oss förstå våra styrkor och svagheter och sedan på egen hand utveckla oss i den riktning som behövs”.
Lyssna på podden här eller där poddar finns.
Läs mer om Futurions arbete kring lärande
Framtidens färdigheter – i ett digitaliserat arbetsliv