Skip to main content

Charlotta Lundin – superentreprenören som brinner för att skapa mötesplatser

I veckans poddavsnitt av Framtidens färdigheter gästas Ann-Therese Enarsson, vd på Futurion, av entreprenören Charlotta Lundin. Hon är bland annat grundare av karriärnätverket businesswomen.se och coworkingstället The Loft i Stockholm. Den röda tråden i alla hennes engagemang har varit drivkraften att skapa plattformar och platser där människor kan utbyta kunskaper och erfarenheter.

Charlotta Lundin och Ann-Therese Enarsson, vd på Futurion

Entreprenören Charlotta Lundin och Ann-Therese Enarsson, vd på Futurion.

I poddsamtalet berättar Charlotta Lundin vilka färdigheter och kunskaper som kommer att krävas i framtiden, vikten av att omge sig av ett starkt nätverk, om vilken bransch som ligger i framkant på att utveckla nya attraktiva arbetssätt, varför det är viktigt att bygga ett starkt arbetsgivarvarumärke – och vilka hennes drivkrafter är.

– Min nyfikenhet att våga testa har alltid varit större än rädslan att misslyckas. Jag har har alltid försökt se samband och vilka behov som finns. Ovissheten kan skrämma många men jag tycker den är lite spännande. Det är inte så farligt att misslyckas, det är inte på liv och död, säger Lundin, som ser följande färdigheter och kunskaper som nödvändiga i framtiden:

– Ditt personliga ledarskap är viktigt. När vi nu befinner oss i en arbetsmarknad där vi erbjuds mycket frihet under ansvar, och där vi kan arbeta på våra egna villkor, så kräver det även att du kan projektleda dig själv. Du bör också utrusta dig med en stor dos problemlösningsförmåga och visa upp sociala skills – helt enkelt att kunna samarbeta med människor.

Företagen måste stärka sitt arbetsgivarvarumärke
Företagen har traditionellt sett haft ett stort fokus på att marknadsföra sina produkter. Lundin menar att de bör lägga en större tyngdpunkt på att bygga sitt arbetsgivarvarumärke.

– I slaget om talangerna är det ännu viktigare att nå ut till de här grupperna som kommer att hjälpa företagen att överleva eller utvecklas framtiden. Ser man på yngre generationer så har de helt andra förväntningar på arbetsmarknaden, och då gäller det för företagen att kommunicera att man hänger med. Det handlar om att berätta vilka värden företaget står för och hur man gör sig attraktiva för talangerna. En bransch som hon menar har lyckats med det är IT-sektorn.

– IT-branschen går i framkant där de har en egen arbetsmarknad där mycket är på arbetstagarens villkor. De kan arbeta agilt och hemifrån och där chefen är mer av en coach. Att gå till kontoret är inget som behövs, säger hon i podden.

Avsnittet spelades in före Coronakrisen.