Vad innebär textroboten ChatGPT för skolan? Går det att jobba tillsammans med en AI? I det senaste avsnittet av podden Framtidens färdigheter gästar prisbelönta läraren Anders Enström oss, i ett samtal om skolans digitalisering och om framtidens lektioner.
Anders Enström är lärare i matematik och NO på Skapaskolan i Huddinge. Under 2022 vann han det prestigefyllda lärarpriset Guldäpplet och han har hyllats för sina digitala lektioner och för sin strävan att göra ämnena konkreta och kreativa.
När han nu gästar podden Framtidens Färdigheter handlar samtalet till stor del om ChatGPT. ChatGPT, som står för Chat Generative Pre-trained Transformer, har skapats av företaget Open AI och är en textrobot som tränats i att generera text.
Roboten, som har lärt sig konversera genom att analysera enorma mängder texter från internet, fick stort genomslag under hösten 2022. Under senaste tiden har den även fått uppmärksamhet för att elever använt sig av den för att skapa uppsatser och vissa av dessa elever har därför åkt dit för fusk.
Men Anders Enström älskar ChatGPT berättar han i podden:
Lärare har väldigt lite tid och jag letar alltid efter sätt som kan hjälpa mig att spara tid. Jag har till exempel en planering som brukar ta mig fem timmar att göra men Chat-GPT gjorde planeringen på en och en halv minut. Det gör att vi lärare i stället kan lägga tid på de mellanmänskliga relationer som vi behöver ha i skolan. Detta gör också att vi får tid över att hjälpa de elever som verkligen behöver oss, säger han.
Kritiker och tvivlare har uttryckt en oro för att AI och ChatGPT ska göra lärare överflödiga. Oro finns även för ännu mer fusk. Men Anders är inte speciellt orolig.
– Jag tycker att det är en pseudodebatt. Fusk har alltid förekommit. Jag tycker att vi i stället ska fråga oss om vi kan göra skolan på ett annat sätt? Sättet som vi ser på kunskap?! Kanske ska vi inte ge eleverna hemtentor eller uppsatser som de ska skriva hemma? Om man tittar på World Economic Forums spaning om framtidsförmågor så tillhör inte hemtentor bland det viktigaste man ska kunna i framtiden. Jag tycker att det är viktigare att fokusera på hur AI kan hjälpa elever i vardagen, än att prata om fusk.
Det finns politiker som tycker att digitaliseringen i skolan har gått för långt. Men Anders Enström håller verkligen inte med. Vi kan inte backa nu.
– Jag tycker inte att skolan är digitaliserad – den är datoriserad. Att dela dokument med varandra, det är inte att vara datoriserad. Vi har en lång väg kvar. Att dra i handbromsen för digitaliseringen nu är sanslöst dålig tajming, säger han.
Anders Enström menar att AI och AR hjälper honom att bli en bättre lärare. Fenomen som är väldigt abstrakta kan plötsligt bli konkreta i hans undervisning.
– Hur många elever har sett en atom i verkligheten? Inte så många, men med hjälp av augmented reality kan man faktiskt se en atom. Men det är inte böcker eller Det är inte antingen eller. De ska leva i symbios med varandra. Digitaliseringen kommer ju inte bara påverka skolan utan hela samhället. Det är en demokratifråga. Vi kan inte hamna efter.
Är du intresserad av lära dig om hur du kan arbeta med ChatGPT? Titta in på edaider.com