Skev självbild – självuppfyllande profetia? – webbsändning från Futurions seminarium 28/8

Hur påverkar debattklimat och mediebild våra strategiska framtidsval? Svensk ekonomi går bättre än på flera decennier. Sysselsättningsgraden bland utlandsfödda där den högsta på flera år. Trots de senaste årens stora migration.

Men vare sig regering eller opposition talar dock så mycket om det som går bra och mediebilden är ofta att Sverige har stora problem.

Frågan är vad en dyster och mörk nulägesbild – trots att läget egentligen ser ljust ut – gör med vår bild av framtiden och strategiska framtidsval?

Fr.v: Ann-Therese Enarsson, Marcus Weissenbilder, Carl Melin, Ulrika Andersson och Peter Wolodarski. Foto: Lina Nyberg

Den 28 augusti, knappt två veckor före valet, bjöd Futurion bjuder in till ett seminarium om dessa frågor

Medverkande
Peter Wolodarski, chefredaktör Dagens Nyheter
Carl Melin, forskningsledare Futurion
Ulrika Andersson, docent och medieforskare vid SOM-institutet
Marcus Weissenbilder, biträdande undersökningsledare SOM-institutet

Samtalet leds av Ann-Therése Enarsson, vd Futurion

SOM-institutets siffror visar att svenskarnas förtroende för samhällets institutioner är stabilt över tid, men att förtroende för etablerade medier är drastiskt mycket lägre bland SDs sympatisörer. Peter Wolodarski konstaterade utifrån intresset för DNs satsningar på faktagranskning att ”fakta faktiskt fungerar”, men att det forfarande är en utmaning att ge en rättvis och närvarande bild av utvecklingen i hela landet.

Se seminariet i efterhand här:

Fler bilder från seminariet finns på Futurions Flickr-konto här.