Senaste nytt från #jobtech: sök jobben som ännu inte finns!

By 13 oktober, 2017Aktuellt

Från yrken till kompetenser. Från flera jobb-appar till ett jobstore. Och möjligheten att söka jobb som ännu inte finns. För andra gången i rad hade Futurion förmånen att få vara med och leda Jobtechforum den 13/10. En mötesplats för en mängd olika aktörer som på olika sätt är engagerade i att utveckla framtidens arbetsmarknad och matchning.

Erik Sandström, ansvarig för Arbetsförmedlingens digitaliseringsresa, inleder Jobtechforum.

Jobtechforum på Epicenter i centrala Stockholm arrangerades för andra gången och lockade ett drygt 100-tal personer, varav mer än 3/4 var med för första gången. Ett tydligt tecken på att nyfikenheten är stor och nätverket av utvecklare, utbildare och jobb-matchare växer. Erik Sandström, chef för Arbetsförmedlingens avdelning för digitala tjänster, inledde forumet med att påminna om att myndigheten varken vill, kan eller ska utveckla jobtech själva, utan att utvecklingen måste ske i ett gemensamt ekosystem där alla aktörer är med och samskapar.
– Jag vill ha konkurrens mellan olika privata aktörer och det vi med skattemedel kan vara med och bidra till är att den här konkurrensen och utvecklingen sker från en högre nivå, säger Erik Sandström.

Jobstore – ett Appstore för jobbmarknaden
Vid senaste Jobtechforum i april 2017 lyftes ett antal önskemål och frågor upp av deltagarna. Och flera av dessa har nu gått från idé till prototyp, och i vissa fall till skarpa beta-versioner. Ett exempel är den Jobstore – en Appstore för jobb – som tidigare varit ett koncept och en idé, men som nu demonstrerades live av Jonas Södergren, produktansvarig för jobtech på Arbetsförmedlingen.
– Vi har samlat över 300 aktörer och tjänster som finns på matchnings-, rekryterings- och utbildningsarenan i en och samma app, förklarar Jonas. Allt för att göra det lättare att hitta jobb och uppdrag utan att behöva leta på flera ställen.

Än så länge finns Jobstore för den som vill testa verktyget på den öppna utvecklingsplattformen Jobtechdeveloper. Där delar Arbetsförmedlingen med sig av sin data och sk API:er så att den som vill utveckla nya tjänster för t.ex bättre matchning själv kan använda datan som en bottenplatta till nya tjänster.

Från yrken till kompetenser
Arbetslivet och arbetsmarknaden utvecklas hela tiden. Och en tydlig trend är utvecklingen från yrken till kompetenser. Det är inte din titel som är det viktiga, utan vad du kan, gör och lär dig i ditt jobb som blir relevant i framtidens arbetsliv. Vid förra Jobtechforum efterlyses en utvecklad sk ontologi, dvs bättre och matchade ordlistor för vilka kompetenser som ryms inom de jobb som Arbetsförmedlingen förmedlar.

Nu har Jonas Södergren och hans kollegor tagit fram en ny ontologisk databas med över 40.000 (!) kompetenser och hur dessa hänger ihop. En fantastisk resurs både för den som vill matcha sin egen kompetens mot nya steg i karriären och för aktörer som sysslar med rekrytering och matchning.
– Vi kallar den för kompetensutforskaren och den bygger på AI och maskinlärning, vilket innebär att innehållet och kopplingarna kommer att förändras dynamiskt beroende på hur sökningar och kompetensbeskrivningar förändras, förklarar Jonas Södergren.

Redan idag går det att testa en pilotversion av Kompetensutforskaren, men återigen är detta en bottenplatta där olika typer av tjänster sedan kan utvecklas ifrån.

Sök jobb som borde finnas – snart
En sak är att bättre visa vilka jobb och kompetenser som är aktuella idag. En annan utmaning är att ge bättre prognoser över vilka jobb som kan finnas imorgon. I samarbete med forskningsinstitutet RISE utvecklar Simon Benjaminsson på Arbetsförmedlingen en tjänst som än så länge går under namnet Spontanansökan. Där kan användaren utifrån ett specifikt yrke se vilka företag på en viss ort eller i en region, som inom en snar framtid borde vara intresserade av att anställa.
– Vi bygger den här tjänsten på verkliga data hämtade från historiska platsannonser hos arbetsförmedlingen i en kombination med ekonomisk data från Bolagsverket och Skatteverket, förklarar Simon Benjaminsson. På så sätt får vi fram en annan typ av prognos än vi får genom våra traditionella enkäter bland arbetsgivare.

Frankrike = framtiden
Även om Arbetsförmedlingens digitaliseringsresa tagit ordentlig fart och Jobtechdeveloper innehåller mängder av framtida förbättringar, så finns det aktörer som ligger före. Key note speaker på Jobtechforum var Reynald Chapuis från franska arbetsförmedlingen Pôle Emploi, som kunde visa hur både den franska emploi-store och en motsvarighet till Spontansökan redan är uppe och snurrar.

Reynald Chapuis, ansvarig för Pôle Emploi’s digitala kundupplevelse.

Strategisk digitalisering
Mottagandet från franska jobbsökare är gott. Över 1 miljon användare och en 20 procentig ökningstakt sedan starten för två år sedan. I grunden frukten av en mycket metodisk digitalisering av hela myndigheten och deras relation till privata aktörer. Inom ramen för konceptet Emploi store har myndigheten skapat en plattform för teknisk utveckling, partnerskap med andra aktörer och ett gränssnitt som uppskattas av både arbetsgivare och arbetssökande. Den franska motsvarigheten till Spontanansökan heter La Bonne Boite och är ”the blockbuster” för hela Emploi store.
– Vi ser att var femte användare väljer den här tjänster, berättar Reynaldo Chapuis. Vilket nog säger en hel del om hur vi människor börjar se på våra framtida karriärer.

Den stora framtidsutmaningen för Pôle Emploi är att att få myndighetens alla anställda med sig på tåget. Därför lägger Pôle Emploi ner mycket arbete på att få den enskilde arbetsförmedlaren att inte känna sig hotad av digitaliseringen, utan istället se de digitala tjänsterna som verktyg som underlättar arbetet med att förmedla jobb.
– Ingen digitalisering fungerar utan att människorna i systemet är med, konstaterar Reynaldo Chapuis. Men om vi kan få våra anställda att bli ambassadörer för de digitala tjänsterna, då kan vi få stor effekt.

Text och bild: Per Lagerström