Joakim Thulin, Berghs School of Communications, i Futurions podcast: ”Kreativitet är visuellt och uppstår i cirklar”

By 6 december, 2017Aktuellt

För att öka kreativiteten behöver vi tänka och arbeta cirkulärt istället för linjärt. Mer visuellt än textbaserad och dessutom främja samtal där folk kan prata till punkt, snarare än brainstorming med alla bollar i luften. Det säger Joakim Thulin, Head of strategic insightsBerghs School of Communication när han gästar Per Lagerström och Ann-Therése Enarsson i det senaste avsnittet av Futurions podcast Framtidens färdigheter. Han lanserar också lögnen som ett lite otippat knep att öka den egna kreativiteten!

 

Från idé till innovation
Joakim Thulin har föreläst och trendspanat om kreativitet i över 20 år och han ser en tydlig förändring. Tidigare var ofta kreativitet kopplat till produktutveckling och konkreta uppfinningar. Idag handlar det om innovation. Om förmågan att lyfta idéer till nyskapande nivåer, där de också gör nytta.
– Det här är bra och gynnar kreativiteten, menar Joakim. Det gör att kreativitet inte behöver innebära några tvära lappkast eller vara så disruptivt. Istället blir kreativa processer, med små steg av innovation viktigare.

Digitala verktyg ökar kreativiteten
Ann-Therese Enarsson funderar över om de nya digitala verktygen som många barn använder flitigt – iMovie, Musical.ly, Garageband mfl  – ökar eller hämmar kreativiteten. Vad blir kvar av kreativiteten om appen tar hand om stora delar av produktionen. Men Joakim Thulin menar att rätt utnyttjat är digitala verktyg bra medskapare.
– Digitala verktyg stimulerar kreativiteten och blir möjliggörande, säger han.

I den virtuella värld vi nu är på väg in i tack vare VR och AR-teknik, råder det än så länge ”rena vilda västern”, men utvecklingen framåt i tiden är snarare exponentiell än linjär, enligt Joakim Thulin.
– Jag är försiktig optimist när det gäller framtiden. Men det gäller att utnyttja tekniken till rätt saker, och ibland att hålla sig borta från tekniken.

Samtalet är på väg tillbaka
Att sitta i en podd och få prata till punkt är något som ligger i tiden. Snuttifieringen och att ha alla bollar i i luften främjar inte alls kreativiteten.
– Brainstorming funkar jättedåligt, säger Joakim med eftertryck.

För att därefter backa en smula och sätta in brainstormandet i ett sammanhang där det kan spela viss roll för att få igång processen, men där det själva kreativa skapandet ofta händer någon annanstans. På egen hand. I skogen. På väg hem från jobbet.

Tidigare handlade som sagt kreativitet om att fort komma på lösningar. Idag är snarare det första steget i kreativa och innovativa processer att tillsammans definiera problem och utmaningar – och först därefter arbeta fram lösningar. Och för att visualisera utmaningar behöver vi gå från text till bild, menar Joakim.
– Jag vill gärna slå ett slag för den sk fanvas-drivna processen, där arbetar man istället med bilder i flera lager och åskådliggör saker mycket enklare än med text.

Cirkulärt slår linjärt
Joakim Thulin menar att vi människor egentligen inte tycker om linjära skeenden. Helt enkelt för att de både innehåller en början – och ett slut. Därför bör vi tänka cirkulärt för att främja kreativa processer.
– Ta bara det här med överlämningar, säger Joakim. Det är otroligt hämmande för kreativiteten att behöva sitt och vänta på att någon annan skall bli färdig innan man får börja arbetet.

Ann-Therese Enarsson lyfter frågan hur trenden med öppna sk aktivitetsbaserade kontorsmiljöer kommer att främja eller hämma kreativiteten. Och om vi överhuvudtaget kommer att fortsätta arbeta i kontorsmiljöer.
– Fabriken som metafor och idé tror jag kommer att leva ett tag till, säger Joakim. Dessutom finns det många arbetsplatser, som skolan och delar av sjukvården, där vi behöver vara på plats rent fysiskt. Men att vi i framtiden ska gå till ett kontor och tro att det är så vi skapar värde tillsammans, det tror jag inte.

Tips: Ljug dig kreativ!
På frågan om det finns några knep att ta till för att öka sin egen kreativitet tipsar Joakim Thulin lite otippat om den kreativa effekten av att ljuga. Ljuga ordentligt någon gång, istället för att strö små vita halvlögner omkring oss som vi gör idag.
– Det här är verkligen inget livs-råd, men en rejäl lögn kommer att försätta dig i situationer som verkligen utmanar din kreativitet, säger Joakim. Ett annat sätt är förstås att bara tala absolut sanning. Det kommer också försätta dig i utmanande situationer som kommer kräva ett kreativt tänkande!

 

Lyssna på avsnittet här: